§ 10. План місцевості
Зображення місцевості. Зображення ділянок земної поверхні потрібні для вивчення природи і ведення господарства. Невелику за площею місцевість можна намалювати або сфотографувати. Малюнок і фотознімок зазвичай роблять з поверхні Землі. Тому на них ближчі предмети затуляють те, що знаходиться за ними. І малюнок, і фотознімок дають уявлення про місцевість, проте на них не видно, які розміри і форми має ділянка загалом.
Розміщені на поверхні об’єкти (ліси, річки, селища, лани тощо) буде видно краще, якщо ділянку фотографувати зверху, наприклад з літака. Таке зображення місцевості називається аерофотознімок. На ньому об’єкти схожі на їх дійсний вигляд на місцевості, видно їх розміри і взаємне розташування.
Вигляд поверхні зверху передає і план місцевості. Проте між ним і аерофотознімком існує багато відмінностей. План місцевості – це креслення на папері, що зображує невелику ділянку земної поверхні в зменшеному вигляді. Від інших зображень поверхні план відрізняється тим, що всі об’єкти на ньому показано умовними знаками.
Умовні знаки плану, по-перше прості, по-друге, несхожі один на одного, по-третє, нагадують самі предмети. За таких умов вони зрозумілі всім, хто читає план. Так, річки і озера показано блакитним кольором води, а ліси – зеленим – кольором рослинності. Лани (поля), городи спеціального знаку не мають, тому такі ділянки залишають на плані білими. Знак луків нагадує стеблини трави. Піски зображено коричневими крапками. Невеличкі струмки, дороги, вузькі вулиці, зображають умовними знаками у вигляді ліній. Такі умовні знаки є загальноприйнятими. Їх використовують на всіх планах місцевості.
Порівнявши малюнок, аерофотознімок і план, бачимо, що всі вони є зменшеними зображеннями земної поверхні. План місцевості відрізняє те, що він відображає і ті предмети, які не видно на малюнку і аерофотознімку. За планами можна дізнатися назви сіл, річок, породи дерев у лісі. Тому план дає більше відомостей, отже він зручніший для вивчення і використання місцевості.
Мал. План місцевості масштабу 1:50000
Мал. План місцевості масштабу 1:100000
Мал. Космічний знімок
Мал. Умовні знаки плану місцевості
Визначення напрямків на плані. Щоб дізнатися, де на плані розташовані об’єкти, потрібно вміти визначати на ньому напрямки. На планах напрямок на північ часто позначають стрілкою. Знаючи напрямок на північ, можна від будь-якої точки плану, як і на місцевості, визначити всі інші сторони горизонту. Якщо на плані стрілка не зображена, то вважається, що верхній край плану – північний, нижній – південний, лівий – західний, правий – східний. Отже, чим ближче об’єкт до верхнього краю плану, тим далі на північ він розташований. Сторони горизонту враховують при визначенні положення об’єктів щодо більших територій. Наприклад, Київ розташований на півночі України, місто Ялта – на півдні Кримського півострова. За напрямками сторін горизонту виділяють також частини населених пунктів. Для цього знаходять центр зображеного на плані міста чи села. Та його частина, яка від центру спрямована на північ, буде північною, на південь – південною і т. ін.
За планами встановлюють, де краще будувати заводи і зводити житлові будинки. За ними видно, де зручніше розмістити школи і які місця відвести під сади і парки.
Планів існує дуже багато. Найпростіші з них, де показано тільки окремі об’єкти, називають схемами. Такими є, наприклад, схеми залізниць, які можна побачити на вокзалах або у поїздах. Вони допомагають орієнтуватися в розміщенні станцій. Є плани-схеми вашої школи. На випадок пожежі або іншого лиха вони покликані допомогти знайти виходи з приміщення.
Плани місцевості необхідні туристам. Вирушаючи у мандрівку, за ними попередньо ознайомлюються з районом подорожі. Під час турпоходу плани застосовують як путівники для орієнтування на місцевості.
Запитання і завдання
1. Чим план місцевості відрізняється від них?
2. Розкажіть за планом місцевості, що можна побачити, якщо йти із селища .... по дорозі на північ.
3. Які об’єкти на плані місцевості розташовані на північ від вітряка, а які – на захід від нього?
4. У якому напрямку на плані місцевості від будинку лісника знаходиться джерело?
5. Для чого людині потрібні плани місцевості?
6. Складіть план у масштабі 1 : 10 000 за описом. Від школи учні пройшли 300 м на північ і опинилися біля одинокого дуба. Потім вони повернули на південний-схід і, пройшовши 100 м, опинилися біля колодязя. Далі їх шлях проліг на схід, і через 200 м вони підійшли до берега озера. Потім учні попрямували на південний захід до млина, який стояв на відстані 200 м. Пройшовши 50 м на південь школярі вийшли на дорогу, яка вела до школи. У якому напрямку та яку відстань потрібно пройти учням, щоб повернутися до школи?