Машинобудування відіграє в сучасних умовах роль базового комплексу, навколо якого формується раціональна структура економіки всієї країни. Від стану галузі залежить матеріально-технічне забезпечення і прогрес усіх галузей, а також рівень життя людей.
Як видно з карти, центри машинобудування розміщені на території України доволі рівномірно, хоча майже половина обсягів випуску продукції, кількості працівників, вартості промислово-виробничих фондів припадає на три машинобудівні райони Харківський, Донбаський, Придніпровський.
Металомістке важке машинобудування випускає устаткування і машини для гірничодобувної, електроенергетичної, металургійної промисловості, будівництва. Воно тяжіє до сировини (метал) та споживача і тому розміщене в Придніпров‘ї та Донбасі (Дніпродзержинськ, Краматорськ, Горлівка, Кривий Ріг, Донецьк, Харків).
Зорієнтоване на трудові ресурси і мережу шляхів сполучення транспортне машинобудування розміщене фактично в більшості регіонів України.
З огляду на потенціал нашої країни деякі світові автогіганти розміщують збирання своїх автівок на українських підприємствах. Таким чином, автомобілебудування в Україні представлене цілою низкою підприємств різної потужності: Львів, Черкаси, Бориспіль (автобуси), Дніпропетровськ, Київ (тролейбуси), Запоріжжя, Луцьк, Ужгород, Черкаси (легкові автомобілі), Кременчук (вантажні авто), смт Ладан Прилуцького району (пожежні авто). До цього переліку слід додати підприємства, що виробляють вузли і агрегати до автомобілів (Мелітополь, Херсон, Харків).
Суднобудування: Миколаїв (танкери), Херсон (морські та річкові судна), Київ, Керч,Феодосія.
Літакобудування та виробництво космічної техніки розвиваються в містах з великим науково-технічним потенціалом і висококваліфікованим персоналом (Київ, Дніпропетровськ, Харків, Запоріжжя). Локомотивобудування: Луганськ, Харків.
Підприємства вагонобудування розташовані в Кременчуку, Дніпродзержинську, Маріуполі, ближче до центрів металургії.
Зорієнтоване переважно на споживача сільськогосподарське машинобудування представлене в Тернополі, Дніпропетровську, Херсоні, Харкові, Білій Церкві.
Київ, Львів, Харків, Одеса, Запоріжжя мають підприємства верстатобудування та точного машинобудування, що тяжіють до кваліфікованих кадрів.
Неповним перелік був би без підприємств, що працюють на потреби військово промислового комплексу (в Харкові та Києві виготовляють та модернізують танки, БТР та іншу спецтехніку).
Підсумовуючи, можна зазначити: галузь має високий науковий потенціал, висококваліфіковані трудові ресурси. Тому розвиток машинобудування (особливо наукоємного) є одним із головних пріоритетів держави. Подальший розвиток галузі потребує технічного переоснащення, реконструкції і модернізації виробництв, у тому числі за рахунок конверсії підприємств колишнього військово-промислового комплексу.