§ 29. Польща.
Візитна картка
Площа:312,7 тис. км2
Населення:38 483 000 (2010)
Столиця:Варшава
Офіційна назва:Республіка Польща
Державний устрій:парламентсько-президентська республіка
Законодавчій орган:двопалатні Національні збори (Сейм і Сенат)
Глава держави:президент (обирається на 5 років)
Адміністративний устрій: унітарна республіка (16 воєводств)
Поширені релігії:християнство (католики)
Член ООН, НАТО, ЄС
Державне свято:річниця Конституції 1791 (3 травня), День незалежності (11 листопада)
ЕГП та природно-ресурсний потенціал. Держава розташована майже в центрі Європи між Карпатами та Балтійським морем, межує з Росією, Білоруссю, Україною, Німеччиною, Чехією, Словаччиною й Литвою.
Велику частину поверхні країни займає невисока рівнина з приморськими низовинами та смугою озер. В південній частині – Малопольська й Люблінська височини та гори: Судети, Північні Карпати, Західні й Східні Бескиди, Високі Татри. Клімат помірний, перехідний від жаркого та вологого влітку (+17 – 200С) до помірно холодного взимку (-1 – 50С). Територія країни відзначається щільною річковою мережею. Головні річки: Вісла з Бугом і Одер з притоками. На півночі – велика кількість озер. Близько 27 % території зайнято переважно хвойними лісами.
Польща вирізняється значними запасами корисних копалин: Сілезький кам’яновугільний басейн (вважається одним з найбагатших у Європі), нафта, природний газ, залізна руда, мідь, свинець, цинк, нікель, срібло, сірка, кам’яна та калійна солі тощо.
Населення. Польща – типова однонаціональна країна, 98 % її населення складають поляки, проживають також українці, білоруси, німці, євреї. Понад 95 % – віруючі католики. Державна мова – польська, що належить до слов’янської групи індоєвропейської мовної сім’ї.
За часів Другої світової війни Польща втратила приблизно п’яту частину свого населення. Повоєнне значне зростання кількості населення забезпечило швидке відновлення його чисельності. Процеси падіння життєвого рівня та безробіття спричинили міграцію населення з країни до розвинутих країн Західної Європи та Англо-Америки. За останні роки рівень життя населення покращився, що позитивно відзначилося на демографічній ситуації в країні. Процес депопуляції змінився незначним, але позитивним природнім приростом населення. В сільському господарстві зайнято 17,4 % працездатного населення, в промисловості – 29,2 %, у сфері послуг – 53,4 %.
Щільність населення – 123,5 чол. на км2. Внутрішня міграція сприяє процесам урбанізації в країни, посилюються розвиток міст, в яких проживає близько 65 % населення. Найбільшими з них є Варшава, Лодзь, Краків, Вроцлав, Познань, Гданськ, Щецин.
Варшава, столиця Польщі, порт на річці Вісла, великий транспортний вузол, є міжнародний аеропорт (Окенце). Місто виникло у XIII ст. біля переправи через Віслу і швидко зростало, використовуючи своє вигідне торговельне положення.
Промисловість представлено підприємствами машинобудування, металообробки, металургії, хімічної, парфумерної, швейної, поліграфічної, харчової промисловості.
Варшава – культурний і науковий центр країни, тут працюють Польська академія наук, університет, медична академія, вузи, Народний музей, музей Війська Польського, театри.
Лодзь, друге за чисельністю населення місто в центральній частині Польщі, на вододілі Вісли та Одри. Значний центр текстильної, хімічної, харчової, швейної, меблевої, паперової, поліграфічної промисловості та машинобудування. Транспортний вузол. Лодзь – один з найбільших в країні академічних центрів, тут працюють університет, політехнічний інститут, вища школа кінематографії, телебачення й театру.
Перша письмова згадка про місто відноситься до 1332 р. Засновано на річці Човен (звідси назва міста), на торговельній дорозі Торунь-Краків у 1423 р. Лодзь отримав права міста. Головна вулиця Петрковська – одна з найдовших торговельних вулиць Європи. Збереглися безліч храмів різних конфесій та найбільше в Європі єврейське кладовище з 1892 р.
Краків, місто в Польщі, на річці Вісла, засновано на місці поселення вислян у VIII-X ст. Значний центр чорної металургії (тут за допомогою СРСР побудовано найбільший в країні металургійний комбінат) і машинобудування. Розвинено хімічну, цементну, меблеву, харчовосмакову, тютюнову, поліграфічну промисловість. Міжнародний аеропорт Іоана-Павла II. Найбільший освітній центр: працюють 18 вузів, в т.ч. один із найстаріших у Європі Ягеллонський (від імені польського короля Владислава Ягайла) університет, обсерваторія, Національний і художній музеї тощо.
На одній із площ Кракова – старовинної столиці Польщі
Економіка. Польща – індустріально-аграрна країна. ВВП на душу населення складає близько 13 275 $. Реформи 90-х років призвели до розвитку приватного бізнесу та перебудови структури провідних галузей промисловості країни – машинобудування та текстильної промисловості.
Розвинено гірничодобувну промисловість (видобуток кам’яного та бурого вугілля, мідних, цинкових і свинцевих руд, кам’яної солі й сірки). Важливе місце займають суднобудування, транспортне машинобудування, чорна й кольорова металургія, хімічна (виробництво сірчаної кислоти, лікарських препаратів, парфумерних і косметичних товарів), текстильна (лляна, вовняна й бавовняна) промисловість, а також виготовлення фаянсу та фарфору. Польща – один з найбільших виробників сірки: близько 2 млн т щорічно.
Швидке нарощування економічного потенціалу й ринкові перетворення в економіці значно зміцнили національну валюту Польщі. Структурна перебудова сприяє розвитку соціальної сфери та збільшення долі нових галузей виробництва.
Промисловість. До складу ВВП країни сільське господарство дає 4 %, промисловість – 31,3 %, сфера послуг – 64,7 %.
Промисловість Польщі за останні 20 років зазнала значних змін, проте, як і раніше, продовжують розвиватися галузі спеціалізації, що склалися за часів соціалістичного минулого країни. Основним джерелом електроенергії є теплові електростанції, що орієнтуються на власне буре (Конін, Радомско) та кам’яне вугілля (Верхня Сілезія).
Машинобудування спеціалізується на випуску металоємного гірничодобувного, енергетичного устаткування, вантажних вагонів, морських судів. Випускається продукція сільгоспмашинобудування, радіоелектронне та електротехнічне промислове устаткування. Його виробництво зосереджено у великих міста: Катовіце, Забже, Бітом, Вроцлав, Лодзь, Гданськ. Польща також спеціалізується на виробництві локомотивів і літаків.
Чорна й кольорова металургія отримали значний розвиток на базі Верхньої Сілезії, що має власні запаси вугілля та залізняку. Підприємства хімічної промисловості орієнтуються на лінії трубопроводів (Бдигощ, Пулави, Плоцьк, Гданськ), морські порти (Щецін) і власну хімічну сировину (Тарнобжег, Торунь). Внутрішній ринок повністю забезпечує потужна легка промисловість з центром в Лодзі (Згеж, Озоркув). Не дивлячись на значну зовнішню заборгованість та високий рівень безробіття Польща займає провідне місце в Європі за динамікою зростання іноземних інвестицій.
Сільське господарство. В аграрному секторі переважають індивідуальні господарства – це було індивідуальною рисою і соціалістичної Польщі, де на відміну від інших соціалістичних країн не було колгоспів.
Головними зерновими культурами є жито, ячмінь, овес, пшениця. Важливе значення має плодівництво, вирощування цукрових буряків, картоплі, овочів, ягід і фруктів. Ці галузі мають експортне значення. Ведуча галузь тваринництва – свинарство, а також молочно-м’ясне скотарство і птахівництво. Тваринництво Польщі забезпечує внутрішні потреби у продуктах харчування і експортує м’ясо та м’ясопродукти, живу худобу та тваринницькі корми. Чималий дохід приносить державі морське рибальство, розведення риби у внутрішніх водоймах і лісове господарство.
Сільське господарство забезпечує роботу розгалуженої харчової промисловості країни: хлібопекарної, молочної, кондитерської, м’ясо- та овочеконсервної тощо, але потребує значних капіталовкладень аби вийти на конкурентоспроможний рівень щодо відповідної продукції та продуктивності галузі країн Західної Європи.
Транспорт. В країні отримали значний розвиток усі види транспорту. В цілому положення країни сприяло створенню на її території транзитних шляхів європейського значення. У пасажиро перевезенні лідером є автомобільний транспорт завдяки значній реконструкції наявних та будівництву нових доріг. Основними автомобільними вузлами є Варшава, Лодзь, Вроцлав, район Верхньої Сілезії. Загальна довжина автошляхів дорівнює понад 430 тис. км.
Залізничний транспорт є провідним у перевезенні вантажів внутрішнього та експортно-імпортного сполучення. Польща має понад 25 тис. км залізних доріг. В найбільших містах працюють аеропорти: Варшава, Лодзь, Краків тощо.
Трубопровідний транспорт має як внутрішнє, так і транзитне значення. Морський транспорт виконує основне експортно-імпортне навантаження. Великі морські порти: Гданьськ, Щецін, Гдиня, Свиноуйсьцє. 16 млн жителів країни користуються мережею Internet.
Зовнішньоекономічні зв’язки. В структурі експорту переважають машини й транспортне устаткування, проміжні й готові промислові товари, продовольчі товари та живі тварини. Найбільші обсяги експортної продукціє спрямовано до Німеччини, Італії, Франції, Великої Британії, Чехії та Росії.
Імпортує Польща машини й транспортне устаткування, сировину та напівфабрикати, продукцію хімічної промисловості, мінерали, паливо, мастила тощо. Основні постачальники цієї продукції: Німеччина, Росія, Італія, Нідерланди, Франція, Китай. Значною статтею доходів є туристичний бізнес. Найважливіші курорти країни Сопот, Закопане (центр зимового туризму та спорту), Величка (бальнеологічний курорт), піщані пляжі Балтики та ін.